Przejdź do strony głównej Zarejestruj się Kalendarz Lista użytkowników Członkowie Teamu Szukaj Często Zadawane Pytania
Oficjalne Forum Blood Wars » Różne » Offtopic » Jak mądrze zadawać pytania? » Witamy gościa [Zaloguj się|Zarejestruj się]
Ostatni Post | Pierwszy Nieczytany Post Drukuj | Dodaj Temat do Ulubionych
Zamieść nowy temat Odpowiedz na Post
Przeskocz na dół strony Jak mądrze zadawać pytania? 9 Ankieta - średnia ocena: 9,009 Ankieta - średnia ocena: 9,009 Ankieta - średnia ocena: 9,009 Ankieta - średnia ocena: 9,00
Autor
Post « Poprzedni Temat | Następny Temat »
Wielogor
Newbie


Data rejestracji: 02-05-2009
Postów: 0
Rasa w grze: Ssak
Kraina: Moria
Skąd: Nibylandia

Jak mądrze zadawać pytania? Odpowiedź na Posta Odpowiedź z cytatem Edytuj/Usuń Posty Zgłoś Posta do Moderatora       Przeskocz na górę strony

Siema

Istnieje topic "jak szukać" czy coś takiego ale nikt nie wie co dalej
znalazłem w sieci poradnik "Jak mądrze zadawać pytania" i zgodnie z Copying Policy podaje adres do całości http://rtfm.bsdzine.org/

Postanowiłem jednak wyciągnąć to co najważniejsze i zmodyfikować niektóre zdania tak by najlepiej pasowały na forum, tak by nie zniechęcić się nadmierną ilością treści w ów przedstawionym artykule. Najważniejsze według mnie teksty pogrubiłem

oto teksty wybrane (nie quote'uje juz bo nie ma sensu):


ZANIM ZAPYTASZ

Zanim wyślesz email z zapytaniem, zadasz pytanie na forum, postaraj się znaleźć odpowiedź:


1. przeszukując sieć,
2. czytając dokumentację,
3. studiując FAQ,
4. eksperymentując,
5. zadając pytanie doświadczonemu koledze,
6. czytając kod źródłowy, jeżeli jesteś programistą.



Gdy będziesz zadawać pytanie, zaznacz, że zrobiłeś już wymienione powyżej rzeczy. Dzięki temu będziemy wiedzieć, że nie jesteś leniwy i nie marnujesz cudzego czasu. Jeszcze lepiej będzie, gdy przedstawisz, czego się dowiedziałeś dzięki "zaliczeniu" powyższych punktów. Lubimy pomagać ludziom, którzy pokazują, że potrafią się uczyć na pytaniach.

Próbuj znaleźć odpowiedź, używając wyszukiwarki Google do znalezienia fraz odpowiadających komunikatom o błędach, jakie dostałeś (i przeszukuj zarówno archiwa grup dyskusyjnych, jak i strony WWW). To może naprowadzić Cię na poprawki w dokumentacji bądź wątki na grupach dyskusyjnych, które przyniosą odpowiedź na Twoje pytanie. A nawet jeśli nie, to dodanie "przeszukałem sieć pod kątem wystąpienia tego komunikatu" do maila lub posta z prośbą o pomoc jest dobrym pomysłem.

Przygotuj pytanie. Przemyśl je. Im lepiej pokażesz, że włożyłeś wysiłek w próbę rozwiązania problemu zanim zapytałeś nas, tym większe będzie prawdopodobieństwo, że rzeczywiście uzyskasz pomoc.

Nie zadawaj złych pytań. Jeśli pytanie, które zadasz, będzie oparte na błędnym założeniu, ktoś z nas (prawdopodobnie myśląc: "Głupie pytanie...") odpowie Ci krótko i dosadnie, mając nadzieję, że nauczysz się czegoś, jeśli dostaniesz to, o co prosiłeś, a nie to, co było Ci naprawdę potrzebne.

Nigdy nie zakładaj, że należy Ci się odpowiedź. Nie należy się - w końcu nie płacisz za to. Otrzymasz odpowiedź, jeżeli na nią zasłużysz - gdy zadasz solidne, interesujące i zmuszające do myślenia pytanie. Takie, które może wzbogacić wiedzę ogółu, a nie takie, które jedynie wyciąga od innych informacje.

Bardzo dobrym początkiem będzie wykazanie chęci współpracy w procesie rozwiązywania problemu. Zadając pytania typu: "czy ktoś może dać mi jakąś wskazówkę", "czego tu brakuje" lub "czy jest jakaś strona, gdzie mógłbym to sprawdzić", masz większą szansę na odpowiedź, niż gdyby pytanie brzmiało: "Proszę o przesłanie dokładnej procedury". Daje to pewność, że dokończysz proces, jeśli tylko ktoś Cię odpowiednio nakieruje.


GDY PYTASZ

Starannie wybierz miejsce swojego zapytania. Prawdopodobnie zostaniesz zignorowany lub uznany za łajzę, jeśli:


* wyślesz swoje pytanie na forum, gdzie będzie ono "nie na temat" (off topic),
* wyślesz podstawowy problem na forum, gdzie oczekiwane są raczej zaawansowane techniczne pytania (lub odwrotnie),
* wyślesz to samo pytanie na zbyt wiele grup naraz,
* wyślesz na grupę post będący pytaniem do konkretnej osoby, która ani nie ma wobec Ciebie żadnych zobowiązań, ani nie jest odpowiedzialna za rozwiązanie Twojego problemu.



Zawsze odrzucamy pytania, które są źle sprecyzowane i niewłaściwie ukierunkowane. W ten sposób chronimy nasz kanał komunikacyjny przed rzeczami zupełnie niezwiązanymi z tematem. Raczej nie chciałbyś zostać zignorowany.


UŻYWAJ TREŚCIWYCH, PRECYZYJNYCH TEMATÓW W TYTUŁACH

Najlepszym sposobem na przyciągnięcie uwagi ekspertów jest temat w nagłówku Twojej wiadomości zawarty w około 50 znakach (lub mniej). Nie trać szansy na ich odpowiedź, pisząc bełkot w stylu "Proszę, pomóżcie mi" (nie mówiąc już o "PROSZĘ, POMUSZCIE!"; wiadomości z takim tematem omijamy odruchowo). Nie próbuj wywrzeć na nas wrażenia, ukazując ogrom swojego cierpienia.

Dobrym zwyczajem stosowanym przez organizacje wsparcia technicznego jest trzymanie się w tematach konwencji "obiekt - nieprawidłowość". Część "obiekt" określa, z jaką rzeczą lub grupą rzeczy wystąpił problem, w części "nieprawidłowość" jest opis niespodziewanego zachowania.

Głupio:
POMOCY! Nie działa mi grafika w laptopie!

Mądrze:
W XFree86 4.1 znika kursor, grafika Fooware z chipsetem MV1004

Najrozsądniej:
XFree86 4.1 na grafice Fooware z chipsetem MV1004 - znikający kursor.


PISZ POPRAWNIE STYLISTYCZNIE, GRAMATYCZNIE I ORTOGRAFICZNIE

Z doświadczenia wiemy, że ludzie, którzy niedbale i niechlujnie piszą posty, najczęściej są niedbali i niechlujni w myśleniu i programowaniu. Odpowiadanie na pytania takim ludziom mija się z celem, wolimy inaczej wykorzystać czas.

Formułowanie swoich pytań jasno i zrozumiale jest zatem bardzo ważne. Jeśli nie chce Ci się tego zrobić, nie oczekuj, że zwrócimy na Ciebie uwagę. Zadbaj o poprawność językową. Nie chodzi tu o sztywność czy oficjalność - porozumiewamy się raczej językiem swobodnym, żargonowym i z humorem, jesteśmy jednak bardzo precyzyjni. Precyzja jest konieczna - dzięki temu widać, że jesteś myślący i uważny.

Pisząc, używaj poprawnie znaków przestankowych oraz wielkich i małych liter. Nie PISZ WIELKIMI LITERAMI - jest to niegrzeczne i rozumiane jako krzyk. (Pisanie samymi małymi literami jest nieco mniej drażniące, jednak trudne do odczytania. Alanowi Coxowi to ujdzie, ale Tobie nie.)

Jeśli piszesz jak półanalfabeta, zostaniesz prawdopodobnie zignorowany. Pisanie l337 h4X0r - 'haksorskim alfabetem' - jest podłożeniem głowy pod topór i gwarantuje grobową ciszę (w najlepszym przypadku zostaniesz uraczony sarkazmem i kilkoma lekceważącymi radami).


PŁASZCZENIE SIĘ NIE ZASTĄPI ODRABIANIA PRACY DOMOWEJ

Niektórzy ludzie, zrozumiawszy, że nie powinni byli zachowywać się arogancko i ordynarnie, domagając się odpowiedzi, przesadzają w drugą stronę i zaczynają się płaszczyć. "Wiem, że jestem żałosnym lamerem, ale...". Takie zachowanie nie pomaga, a jest szczególnie denerwujące, kiedy łączy się z niezrozumieniem problemu.

Nie marnuj swojego i naszego czasu na niedojrzałe zagrywki. Zamiast tego zbierz fakty i przedstaw pytanie tak jasno, jak potrafisz. Zdecydowanie lepiej zaprezentować się w ten sposób, niż się płaszczyć.

Niektóre fora mają wydzielone miejsca na pytania początkujących. Jeśli czujesz, że Twój problem jest prosty, pytaj tam. I nie płaszcz się.


NIE PROŚ O ODPOWIEDZ NA PRYWATNY ADRES

Uważamy, że rozwiązywanie problemu powinno być jawne, odbywać się na forum publicznym - po to, by pierwsza odpowiedź, jeśli okaże się błędna bądź niekompletna, mogła zostać poprawiona przez kogoś o większej wiedzy. Udzielanie dobrych odpowiedzi publicznie pozwala też na zaprezentowanie swojej kompetencji i doświadczenia.

Gdy prosisz o odpowiedź na prywatny adres, zakłócasz ten proces. Nie rób tego. To udzielający odpowiedzi dokonuje wyboru, jak to zrobi. Jeśli ktoś odpowiada na adres prywatny, oznacza to zazwyczaj, że pytanie jest źle sformułowane lub zbyt oczywiste, by zainteresować innych.

Jest wyjątek od tej reguły. Jeśli uważasz, że na swoje pytanie otrzymasz mnóstwo podobnych odpowiedzi, napisz: "odpowiedzi proszę kierować na mój adres, a ja podsumuję je i zapisze w poście". Ustrzeżenie forum przed zalewem identycznych wiadomości jest uprzejme - musisz jednak dotrzymać słowa i przesłać podsumowanie.


NIE WYSYŁAJ ZAPYTAŃ Z PRACĄ DOMOWĄ

Potrafimy odróżnić pracę domową od innych problemów - większość z nas też je odrabiała.Te pytania są dla Ciebie, żebyś samodzielnie znalazł odpowiedź i czegoś się nauczył. Pytaj o wskazówki, ale nie o rozwiązanie.


GRZECZNOŚĆ NIE BOLI, A CZASEM POMAGA

Bądź uprzejmy. Używaj zwrotów 'proszę' i 'z góry dziękuję'. Doceniaj to, że ludzie spędzają czas, by Ci pomóc zupełnie za darmo.

Oczywiście nie jest to tak ważne, jak pisanie poprawnie gramatycznie, precyzyjnie i opisowo oraz unikanie zastrzeżonych formatów itd. - i nie może tego zastąpić. Generalnie wolimy raczej mieć do czynienia z czymś ciężkostrawnym, na przykład technicznie ścisłym raportem o błędzie, niż z grzeczną niejasnością.

Spróbuj jednak upiec dwie pieczenie na jednym ogniu - grzeczność zwiększy Twoje szanse otrzymania użytecznej i pomocnej odpowiedzi.

(Musimy zaznaczyć, że jedynym poważnym zarzutem, który padł pod adresem niniejszego dokumentu, jest zalecenie używania jedynie "z góry dziękuję". Niektórzy odbierają to jako zamierzenie braku podziękowań dla kogokolwiek później. Oczywiście zalecamy obydwie rzeczy -- uprzejmość z góry i podziękowania za czas/uwagę z dołu.)


JEŻELI NIE OTRZYMUJESZ ODPOWIEDZI

Gdy Twoje pytanie pozostaje bez odzewu, nie traktuj osobiście tego, że nie kwapimy się do pomocy. Czasem członkowie pytanej grupy mogą po prostu nie znać odpowiedzi. Brak odzewu to nie to samo, co ignorowanie, ale oczywiście trudno to odróżnić, patrząc z zewnątrz.

Przysłanie tego samego pytania jeszcze raz to zły pomysł. Jest drażniące i bezcelowe.

Istnieją inne źródła pomocy, z których możesz korzystać, często lepiej przystosowane do potrzeb nowicjuszy.


JAK BYĆ POMOCNYM W ODPOWIADANIU

Bądź łagodny. Stres związany z problemem może powodować, że ludzie zachowują się opryskliwie bądź głupio, nawet jeśli w rzeczywistości tacy nie są.

[...] Nie ma potrzeby publicznego upokarzania kogoś, kto naprawdę nie wiedział, co zrobić, a jego pomyłka nie wynikła ze złej woli. Zupełny początkujący może nie wiedzieć, jak przeszukiwać archiwa ani gdzie znaleźć FAQ.

Jeżeli nie wiesz czegoś na pewno, zaznacz to! Zła, ale wiarygodnie brzmiąca odpowiedź jest gorsza niż żadna. Nie kieruj nikogo na złą ścieżkę tylko dlatego, że fajnie jest brzmieć jak ekspert. Bądź skromny i uczciwy; dawaj dobry przykład każdemu z Twoich odbiorców.

Jeżeli nie możesz pomóc - nie przeszkadzaj. Nie wypisuj "śmiesznych" instrukcji, które mogą doprowadzić Twoich odbiorców do kłopotów - ktoś nieuświadomiony może wziąć Twój żart za dobrą monetę.

Zadawaj pytania sondujące, by wydobyć więcej szczegółów. Jeżeli robisz to dobrze, odbiorca może się czegoś nauczyć - podobnie jak Ty. Spróbuj zamienić pytania złe w dobre. Pamiętaj, że każdy kiedyś był początkujący.

Rzucanie "RTFM" jest uzasadnione przy odpowiadaniu ewidentnie leniwym łajzom; najlepiej polecić lekturę dokumentacji (nawet jeśli będzie to tylko odesłanie do Google z odpowiednim słowem kluczowym).

Jeżeli odpowiadasz, rób to treściwie. Nie proponuj skomplikowanych obejść, jeśli pytanie wynika z błędnego rozumowania lub użycia złego narzędzia. Wskaż dobre. Przeformułuj pytanie.

Niech każdy ma szansę wyciągnąć coś z pytania. Gdy trafi się dobre pytanie, pomyśl "jak zmienić dokumentację bądź FAQ, by nikt nie musiał ponownie na to odpowiadać?". Prześlij propozycję opiekunom dokumentacji/FAQ.

Jeżeli musiałeś trochę poszukać, aby odpowiedzieć na pytanie, raczej zaproponuj pytającemu wędkę niż usmażoną rybę. Odpowiadanie jest jak danie posiłku głodnemu, ale przedstawienie drogi rozumowania jest jak nauczenie go samodzielnego zdobywania żywności.

I TO TYLE... teraz uczyć się na pamięć i recytować co 5 minut

Jest to skrócona wersja z drobnymi poprawkami oraz dodatkowym pogrubieniem w miejscach które uważałem za ważne.

pozdrawiam
Wielogor

__________________

Ten post był edytowany 4 raz(y), ostatnio edytowany przez Wielogor: 03-05-2009 09:40.

03-05-2009 09:19 Wielogor jest offline Szukaj postów użytkownika: Wielogor Dodaj Wielogor do Listy kontaktów
Konrad
Administrator ds. technicznych


images/avatars/avatar-11621.gif

Data rejestracji: 24-05-2006
Postów: 13.388
Klan: BW Team
Skąd: localhost

Odpowiedź na Posta Odpowiedź z cytatem Edytuj/Usuń Posty Zgłoś Posta do Moderatora       Przeskocz na górę strony

Część z tych rzeczy dobrze pasuje do zgłaszania bugów na naszym forum ('nie działa mi zbrojownia, pomocy!!1') i pisania prywatnych wiadomości o treści 'za co mnie zablokowaliście' bez podania jakichkolwiek szczegółów, nie wspominając o tym, że wystarczy skopiować link do forum, żeby wiedzieć za co.

Ludzie pisząc wiadomości piszą je często tak, jakby osoba do której się zwracają siedziała obok nich i wiedziała wszystko to co oni. Wydaje mi się, że głownie z powodu tej błędnej logiki myślenia się to bierze.

__________________


Regulamin forum | Regulamin gry

FAQ - najczęściej zadawane pytania!



Zanim wyślesz wiadomość prywatną, przeczytaj kto jest kim i co komu zgłaszać.
Wyłączona możliwość otrzymywania prywatnych wiadomości - proszę pisać do MasterOfPuppets




06-05-2009 12:50 Konrad jest offline Strona domowa Konrad Szukaj postów użytkownika: Konrad Dodaj Konrad do Listy kontaktów
Davither2
Lord


images/avatars/avatar-11216.jpg

Data rejestracji: 14-10-2008
Postów: 344
Klan: Odrodzony Phoenix
Rasa w grze: Ssak
Kraina: Necropolia III
Skąd: Gdansk

Odpowiedź na Posta Odpowiedź z cytatem Edytuj/Usuń Posty Zgłoś Posta do Moderatora       Przeskocz na górę strony

fajna stronka Big Grin Big Grin Big Grin ludzie co teraz zkładaja sobie profil na forum powinni sobie przepisac to i wkleić na monitor by nie robic zamętu i dać odsapnąć moderatorom od wlepiania ostrzeżeń dla młodego narybku co niewie co ze sobą zrobić na forum.

__________________

Wygram/asz => złóż ofertę BlueSpirit
06-05-2009 13:11 Davither2 jest offline Szukaj postów użytkownika: Davither2 Dodaj Davither2 do Listy kontaktów
Wielogor
Newbie


Data rejestracji: 02-05-2009
Postów: 0
Rasa w grze: Ssak
Kraina: Moria
Skąd: Nibylandia

Autor tematu Temat rozpoczęty przez Wielogor
Odpowiedź na Posta Odpowiedź z cytatem Edytuj/Usuń Posty Zgłoś Posta do Moderatora       Przeskocz na górę strony

cytat:
Konrad napisał(a)
Część z tych rzeczy dobrze pasuje do zgłaszania bugów na naszym forum ('nie działa mi zbrojownia, pomocy!!1') i pisania prywatnych wiadomości o treści 'za co mnie zablokowaliście' bez podania jakichkolwiek szczegółów, nie wspominając o tym, że wystarczy skopiować link do forum, żeby wiedzieć za co.

Ludzie pisząc wiadomości piszą je często tak, jakby osoba do której się zwracają siedziała obok nich i wiedziała wszystko to co oni. Wydaje mi się, że głownie z powodu tej błędnej logiki myślenia się to bierze.


Więc jak byś mógł to podkleić na górę aby użytkownicy mogli to czytać Wink

__________________

06-05-2009 18:38 Wielogor jest offline Szukaj postów użytkownika: Wielogor Dodaj Wielogor do Listy kontaktów
Sejan
Emerytowany Mistrz Ciętej Riposty


images/avatars/avatar-11233.jpg

Data rejestracji: 19-01-2007
Postów: 7.293
Klan: O_o
Skąd: Kraków

Odpowiedź na Posta Odpowiedź z cytatem Edytuj/Usuń Posty Zgłoś Posta do Moderatora       Przeskocz na górę strony

Obawiam się, że długość tego postu wyklucza jego skuteczność w dotarciu do grupy docelowej Wink . Ci którzy najbardziej powinni się zastosować, skończą czytanie na nagłówku Wink

__________________

EX-Operator Serwerów r5, r10 i r11

Pożegnanie z OP




06-05-2009 18:43 Sejan jest offline Szukaj postów użytkownika: Sejan Dodaj Sejan do Listy kontaktów
Wielogor
Newbie


Data rejestracji: 02-05-2009
Postów: 0
Rasa w grze: Ssak
Kraina: Moria
Skąd: Nibylandia

Autor tematu Temat rozpoczęty przez Wielogor
Odpowiedź na Posta Odpowiedź z cytatem Edytuj/Usuń Posty Zgłoś Posta do Moderatora       Przeskocz na górę strony

cytat:
Sejan napisał(a)
Obawiam się, że długość tego postu wyklucza jego skuteczność w dotarciu do grupy docelowej Wink . Ci którzy najbardziej powinni się zastosować, skończą czytanie na nagłówku Wink


Ale zauważ ze jak ten temat nie będzie przyczepiony to się gdzieś zgubi, a sądzę ze niektóre osoby przeczytają ten temat, a jak nie to ich sprawa..

__________________

06-05-2009 20:11 Wielogor jest offline Szukaj postów użytkownika: Wielogor Dodaj Wielogor do Listy kontaktów
Diabolinek
Lord


images/avatars/avatar-1385.gif

Data rejestracji: 17-08-2006
Postów: 484
Klan: B.H.V

Odpowiedź na Posta Odpowiedź z cytatem Edytuj/Usuń Posty Zgłoś Posta do Moderatora       Przeskocz na górę strony

Nie znasz mocy lenistwa Wink Nawet ja ledwo dotarłem do końca i odnośnie tej uprzejmości to czy tej arogancji, to tak nie do końca bym się zgodził. No i zależy oczywiście, głównie od pytającego, jeśli ktoś musi mieć szybko odpowiedź to napiszę chaotycznie, jeśli ma problem, ale mu tak nie zależy to napiszę, że coś tam, coś, ale jak mu ktoś nie odpisze to też nic się nie stanie.

No i odnośnie "RTFM" , no to tutaj właśnie ja jednak jestem za tym, żeby kogoś zbesztać, najbardziej mnie denerwuje jak widzę, że to jego pierwszy post i dzisiaj się zarejestrował, oraz napisał temat:

"POMOCY!!! BŁĄD GRY, NIE MAM RZECZY W ZBROJOWNI!!!!"

No i należy też pamiętać, że każdy woli chodzić na skróty Wink Rady niczego sobie, nawet bardzo dobre, no ale dla każdego ta sprawa indywidualna, dla mnie np. są trochę takie sztywne i zbyt uprzejme Wink

__________________
Przez ostatni czas jestem nieszczęśliwy
07-05-2009 14:57 Diabolinek jest offline Szukaj postów użytkownika: Diabolinek Dodaj Diabolinek do Listy kontaktów
Aimshot
Triple Ace


images/avatars/avatar-13923.gif

Data rejestracji: 06-07-2008
Postów: 195
Klan: White Tower[W-T] - Kaktusiki [-__-]
Kraina: Necropolia; Necropolia V; Necropolia VI; Moria IV
Skąd: Białystok

Odpowiedź na Posta Odpowiedź z cytatem Edytuj/Usuń Posty Zgłoś Posta do Moderatora       Przeskocz na górę strony

Czym więcej ludzie czytają, tym bardziej ich wypowiedzi są precyzyjne. Myślę że wiele cech, które powinien posiadać każdy użytkownik forum, są nabywane przez drogę "Czytania" czytania ze zrozumieniem osób, których wypowiedzi są logiczne i błyskawicznie potrafią naświetlić sprawę tematu.

Jeżeli jakiś surfer internetowy całkowicie powiązuje forum z chatem, to czyni go jednoznacznie "małą czarną kropką" wśród miliardów internautów. Jeżeli ktoś mu wytknie błąd, to najprawdopodobniej nie zrozumie, ale gdy sam do tego dojdzie, to zafascynuje się tym i będzie głosić słowo pisane Tongue

__________________


Wxxx Napisał: "Przecież to nie wina Pana Ce, że już nasrało mu przez te lata na krześle"
kaPxx Napisał: "Za CE47 nikt nie będzie płakał jak poda się do demisji^_^"

Ten post był edytowany 1 raz(y), ostatnio edytowany przez Aimshot: 27-07-2010 00:42.

27-07-2010 00:41 Aimshot jest offline Szukaj postów użytkownika: Aimshot Dodaj Aimshot do Listy kontaktów Dodaj Aimshot do twojej listy kontaktowej Zobacz profil MSN Aimshot
sierra
Junior Member


Data rejestracji: 17-01-2012
Postów: 14

Odpowiedź na Posta Odpowiedź z cytatem Edytuj/Usuń Posty Zgłoś Posta do Moderatora       Przeskocz na górę strony

Powinien być obowiązek zadawania pytań otwartych.
Wtedy np:
- Co daje ds demoniczna pała? - zada pytanie 100 osób.
a pytanie:
- Chciałbyś mieć ds demoniczną pałę? - zada przypuszczam jedna albo nikt.

Ostatnio łapska mi opadły i gościowi na pytanie: Gdzie ten obleg?
odpowiedziałem, że na Facebooku.

__________________
nick Kiciek R14
25-03-2012 04:40 sierra jest offline Szukaj postów użytkownika: sierra Dodaj sierra do Listy kontaktów
Struktura drzewiasta | Struktura tablicy
Przejdź do:
Zamieść nowy temat Odpowiedz na Post
Oficjalne Forum Blood Wars » Różne » Offtopic » Jak mądrze zadawać pytania?

Oprogramowanie Forum: Burning Board 2.3.6, Opracowane przez WoltLab GmbH